Gravel bikepacking | 3 Regnes: travessa del Mont Caro i la Tinença de Benifassà

190 km | 3.600+ | 2 etapes

En la seva versió asfaltada el Mont Caro és un dels ports més destacats de tota Catalunya pel desnivell que acumula des de gairebé a la vora del mar, i es troba en el top-20 dels ports amb major desnivell de tot l’Estat espanyol (1.438+) si s’obvien les diferents vessants que tenen alguns ports. Assaltar-lo en gravel i per la porta del darrere és una cosa que ens motivava especialment.

En aquesta ruta vam fer la vessant que ve del Matarranya, a la Franja de Ponent, dintre d’Aragó. Per aquí vam entrar a Catalunya i per tornar vam fer-ho travessant la Tinença de Benifassà, al País Valencià.

L’ordre de les etapes pot ser indiferent, i fins i tot el lloc de sortida. Tot és ajustar els tracks a l’interés de cadascú. La nostra etapa 2 toca molt asfalt (des de l’inici fins la meitat d’etapa), però és la opció que més encaixa per tancar el cercle i es tracta de carreteres molt poc transitades. Hi ha una petita alternativa que hi suma duresa, però ja ho explicarem al seu moment.

EtapaKmDesnivellPujades destacadesTemps
en moviment
Mitjana
km/h
1 | Vallderoure > Ulldecona971.800Coll de la Creu + final Montcaro~6:00*~16*
2 | Ulldecona > Vallderoures931.800Coratxà 6:0115,4
*Càlcul aproximat perquè a l’etapa 1 nosaltres ens vam desviar per avituallar-nos a Santa Bàrbara i vam reprendre el camí directament cap a La Galera (104km en total)
Display a map

Etapa 1 | Vallderoures > Ulldecona

El nostre punt de sortida és el pàrking al castell de Vallderoures. Així, només començar, podem “callejear” una mica. Ràpidament començarem començarem a combinar pista i asfalt direcció a Beseit i al Parrissal. En aquesta zona creuarem el riu Matarranya i poc després començarà la pujada (teniu l’altimetria una mica més a baix). La pujada és tot pista i destaca un inici dur i una part central també dura.

El punt culimant d’aquesta pujada serà el Coll de la Creu (cruïlla amb la pista que ve de Fredes) i des d’aquí seguirem fent puja-baixa i gaudint de la travessa del Port per anar a encarar la part final del Mont Caro. Abans d’arribar a la cruïlla, ja a l’asfalt, podrem reposar forces al Restaurant del Port.

La part final del Mont Caro és espectacular. Una pista asfaltada ben dura que conforme estàs més amunt t’ofereix millors vistes, també sobre el propi traçat que vas recorrent.

Un cop disfrutades les vistes, tot serà avall i encararem un llarg pla de 30 kilòmetres a la vora del Canal Xerta-Sènia. Si aneu justos d’aigua o menjar, us haureu de desviar en algun moment per anar a trobar alguns dels pobles i després reprendre la ruta més endavant. Tota aquesta part final del primer dia bé podeu adaptar-la segons on trobeu lloc per dormir.

Track etapa 1

*No feu sempre cas a les dades de desnivell aportades per Komoot. Al traçar la ruta sobre els seus mapes pot inflar l’alçada.
**Podeu observar els tipus de superfície (pista, asfalt… clicant a “Desnivel” i canviant a “Tipos de via y de superficie”, o explorar millor la ruta entrant a la pàgina de Komoot.
***Recordeu que podeu descarregar el track directament de Va de Gravel (a l’inici d’aquesta pàgina)

Altimetries principals de l’etapa 1

Altimetria Coll de la Creu Mont Caro
Altimetria Coll de la Creu (camí del Mont Caro)
Mont Caro final
Mont Caro – Part final

Etapa 2 | Ulldecona > Vallderoures

L’endemà, amb les forces recuperades, tocarà remar molta estona en fals pla i per asfalt. Passat Sènia començarà la pujada principal del dia. Gairebé 27 kilòmetres que intercalen descansos i, a la part final, poblets. A mitja pujada (km 32,6 del track), seria possible desviar-se cap a la Pobla de Benifassà i des d’allà reprendre el track al Coll de les Eres, abans de després del Boixar, pujant una pista encimentada ben empinada. Opció més salvatge en tots els sentits!

Amb el ritme tranquil del bikepacking val la pena aturar-se al Boixar i a Coratxà. De cara a la baixada, nosaltres vam patir les conseqüències d’algun temporal (el Glòria, potser) i ens va tocar caminar alguna secció a la vora del riu. Res greu, però sabem que un any abans tot era pedalable.

Cap al final de la baixada travessarem el riu i ens tocarà voltejar la Roca del Masmut fent una pujada d’aproximadament 2 kilòmetres amb un d’ells, el primer, ben dur.

A Pena-Roja de Tastavins nosaltres vam fer un petit bucle i veure el Santuari de la Verge de la Font. A partir d’aquí anem a buscar pista per vorejar tot l’embassament de Pena i retornar a Vallderoures gaudint d’un final tranquil, tot i que tocarà remuntar fins al castell si també heu aparcat a dalt!