Circular gravel a Coll de Pal

77 km | 1.900+

Versionar en gravel un puertarraco dur i bonic com Coll de Pal (fent-lo més dur i més bonic!) i a sobre poder fer-ne una circular posant-li una mica d’aventura. I no només això, sinó fer una variant d’un altre port estrella del Berguedà com és la Creueta. I una petita variant entre la collada de Toses i l’inici de la Creueta pel costat de la Molina.

*No feu sempre cas a les dades de desnivell aportades per Komoot. Al traçar la ruta sobre els seus mapes pot inflar l’alçada.
**Podeu observar els tipus de superfície (pista, asfalt… clicant a “Desnivel” i canviant a “Tipos de via y de superficie”, o explorar millor la ruta entrant a la pàgina de Komoot.
***Recordeu que podeu descarregar el track directament de Va de Gravel (a l’inici d’aquesta pàgina)

Iniciarem la ruta a Guardiola de Berguedà i ho farem pedalant còmodament per la Via del Nicolau. Arribats a Bagà passarem pel seu nucli antic. Només amb aquests dos destacats de l’inici ja haurem començat a gaudir! Quan es divideix el Passeig de la Reina Elisenda donarem per iniciada la pujada a Coll de Pal, el gran atractiu del dia (però no l’únic)!

Altimetria Coll de Pal

Coll de Pal per carretera ja és dur, així que per la variant gravelera de les pistes del Refugi de Rebost i del Mirador dels Orris ja us ho podeu imaginar! L’inici és per asfalt i abans d’abandonar-lo ja s’haurà posat difícil. A la primera paella, a l’Hospitalet de roca-sança, abandonarem la carretera i es posarà encara més dur. Estarem de ple en el tram més dur de la pujada.

L’estat de la pista és variable, però sempre ciclable. En alguns punts, com ara revolts més tancats, s’hi acumula una quantitat important de pedra solta i cal vigilar més perquè en alguns punts també apreta la pendent. En general, però també en aquests punts més crítics, és possible anar trobant la traçada. La primera part d’aquesta pista és suau i en perfecte estat, i a partir del mirador és dura i més pedregosa.

Durant tot aquest tram inicial de pista pedalarem entre bosc i amb el Cadí de fons. Ens anirà mostrant el paisatge (començarem a divisar el Pedraforca en primer lloc) de forma més oberta conforme guanyem alçada, i acabarem de gaudir-ho plenament a la zona del Coll de la Gavarra i del Refugi de Rebost. Passat el refugi enfrontarem un altre tram que picarà amunt, i ràpidament connectarem de nou amb l’asfalt al Coll del Forn. A partir d’aquí les vistes seran molt obertes i les gaudirem especialment a la pista del Mirador dels Orris, fent la ruta dels trencapinyes. La última part serà per l’asfalt, entre prats verds, i ja notant la fatiga acumulada.

Arribats a Coll de Pal no s’acabarà l’aventura com sol passar si vas en carretera. Exprimirem l’asfalt fins a l’estació de Coll de Pal i allà continuarem per pista. Divisarem la Molina i els seus llacs a baix i començarem a preguntar-nos què tal serà la baixada. Us ho avancem: caldrà caminar una mica, però molt menys del que ens podriem pensar a l’estar entre pistes d’esquí. No ens agrada especialment caminar però aquests és un d’aquells punts on s’ho val. Caldrà caminar en uns petits trams de 50-100 metres. En un o dos casos potser ho feu per la impressió de la pendent (no deixeu que la bicicleta s’acceleri perquè no la frenareu!) i almenys en uns altres un o dos casos per la quantitat de pedres grosses que s’acumularan.

Sense adonar-vos (repetim: aneu en compte en aquest tram i si no aneu segurs millor fer aquests petits trams a peu… són curts i intercalats), depsrés d’uns 100 metres en paral·lel a una pista d’esquí, ja tornareu a pujar-vos a la bici tranquilament i ho fareu estant a la Molina.

Una opció aquí seria encarar tota la tornada per asfalt, i bé que seria bona, però ja que hi som proposem un parell de variants pisteres. Primer, anant fins al final de la pujada de Toses pel poble, on agafarem una pista per anar a enfrontar els dos últims kilòmetres de la Creueta per asfalt. Segon, baixant part de la Creueta per una pista que ofereix un bon balcó aeri.

La ruta ens farà passar pel mig de Castellar de n’Hug i gaudir per poc que sigui dels seus carrers empedrats abans de tornar a agafar la carretera fins la Pobla. D’aquí ens quedarà remar, picant avall però havent de pedalar, fins a Guardiola, tot assaborint els últims kilòmetres d’una dia que ens haurà deixat amb ganes de més Berguedà!

Possibles variants:

• És possible arribar a Coll de Pal i fer mitja volta i baixar tot per asfalt. També s’ho val i ja haureu fet mig matí o més!
  • És possible saltar-se la variant entre Toses i l’inici de la Creueta o la de la baixada de la Creueta. O totes dues i fer via. Valen la pena per exprimir al màxim la zona en gravel, sí, però si ja aneu cansats… ja les fareu un altre dia!