Gravel muntanyes del Cantó i Torreta de l’Orri

84 km | 2.200+

Descobrir les muntanyes del Cantó, envoltades de les seves pròpies llegendes, i arribar a més de 2.400 metres d’alçada a la Torreta de l’Orri.

*No feu sempre cas a les dades de desnivell aportades per Komoot. Al traçar la ruta sobre els seus mapes pot inflar l’alçada.
**Podeu observar els tipus de superfície (pista, asfalt… clicant a “Desnivel” i canviant a “Tipos de via y de superficie”, o explorar millor la ruta entrant a la pàgina de Komoot.
***Recordeu que podeu descarregar el track directament de Va de Gravel (a l’inici d’aquesta pàgina)

La ruta proposada surt de Noves de Segre i comença a pujar direcció a Sant Joan de l’Erm, primer gran objectiu del dia. L’inici és per asfalt i després de tres primers kilòmetres per escalfar n’afrontarem tres més que no donaran descans fins Argestues, a una mitjana superior al 9%. Continuarem per pista a partir d’aquí i pujarem fins al Roc de la Savina abans d’encara el descans, primer planejant i després baixant ràpidament fins a creuar el torrent del Barranc de Saulet. Aquí tornem a guanyar alçada i ja pràcticament no deixarem de fer-ho durant 15 kilòmetres. A Cassovall tornarem a agafar asfalt fins a connectar amb la carretera que puja al Port del Cantó, que ens donarà un breu descans. La pendent mitjana en cap cas puja als dos dígits, tot i que trobarem alguns trams puntuals més durs. Passat Canturri gaudirem d’algunes zones amb vistes obertes, i poc a poc ens endinsarem en un bonic bosc a la zona de Pallerols i Coll de Leix, que ens deixarà pràcticament al punt més alt.

Altimetria St Joan de l'Erm Noves de Segre

A St Joan de l’Erm podem descansar i reposar forces. Afrontarem uns 13 kilòmetres lleugerament favorables pedalant entre bosc, passant epr St Joan de l’Erm vell. Quan tornem a tocar asfalt serà per iniciar el segons gran ascens del dia, que ens portarà a un dels cims més alts que podem coronar fàcilment a Catalunya i, segurament, molt més enllà! L’inici de la pujada des d’on venim serà la carretera que puja a Port Ainé. És una carretera més aviat ample i la pendent es va posant cada cop més dura. Notarem la fàtiga acumulada però l’inici de la pista (podem reposar forces a Port Ainé abans) i començar l’aventura d’anar més enllà de l’asfalt i fins a més de 2.400 ens donarà la motivació necessària. Amb pendents dures però no exagerades, i per una pista que sense ser excel·lent és totalment ciclable (només empitjora l’últim mig kilòmetre), anirem guanyant metres en un entorn que ens captivarà.

Altimetria Torreta de l'Orri venint de St Joan

A la baixada sempre cal anar atents i vigilar, però la pista es troba generalment en bon estat. Dursnt la baixada podrem seguir gaudint. La zona del refugi de Comes de Rubió és especialment maca i val la pena gaudir-la. Anirem a buscar el Port del Cantó i el travessarem per seguir baixant tot visitant poblets: Biscarbó, Junyent, Castellàs… A partir de Junyent, a més, ho estarem fent de forma molt còmode, per una estreta pista asfaltada. Encara ens quedarà gaudir amb aquest bon asfalt pel pas estret del Congost de Nyus.

Possibles variants:

• És possible arribar a St Joan de l’Erm i tornar còmodament per carretera fins al punt d’inici.
  • És possible sortir de dalt del Port del Cantó o de dalt de Sant Joan de l’Erm i fer únicament una circular a la Torreta de l’Orri.