Gravel Urgell i altiplà de la Segarra

120 km | 1.300+

Un bon tast de les Terres de Lleida: camps verds i ocres, ermites i castells, art rural i una mica de muntanya. Una terra amb un clima difícil que fa que la primavera sigui la millor època per descobrir-la. L’única dificultat de la ruta proposada és el kilometratge. La primera meitat de la ruta és més planera i ràpida (optant per algunes pistes asfaltades) i la segona acumula més desnivell, arribant poc a poc al punt alt de la ruta proposada. Tot i això, com presentarem al final, la ruta admet molts retalls per adaptar-la al vostre gust. I no només per retallar-la, sinó fins i tot per ampliar-la: si teniu ganes d’endinsar-vos, tafanegeu la proposta de Pedra Seca Bikepacking.

*No feu sempre cas a les dades de desnivell aportades per Komoot. Al traçar la ruta sobre els seus mapes pot inflar l’alçada.
**Podeu observar els tipus de superfície (pista, asfalt… clicant a “Desnivel” i canviant a “Tipos de via y de superficie”, o explorar millor la ruta entrant a la pàgina de Komoot.
***Recordeu que podeu descarregar el track directament de Va de Gravel (a l’inici d’aquesta pàgina)

Sortim del parking de la nova piscina municipal de Vilagrassa i el primer objectiu serà fer la volta a l’Estany d’Ivars. Amb bicicleta és important mirar el terra… però aquest cop serà inevitable que aixequeu la mirada per observar les cigonyes.

La ruta mira de no escatimar gaire en travessar poblets, i saltant entre un i altre el proper objectiu serà coronar Florejacs a l’ombra del seu castell. Aquí trobarem la primera pujadeta del dia, poca cosa: tot just 2,9 kilòmetres al 2,8%. La pujada s’inicia un cop travessat el canal Segarra-Garrigues. Només al final afrontarem uns 200 metres lleugerament més durs (al 7,5% aproximadament).

A dalt podrem reomplir a la font del costat de la bàscula del poble i continuar. Seguirem observant i vorejant ermites, castells i campanars de camí cap a la zona muntanyosa de la ruta, sempre entre camps, entre verds i, depèn de l’epoca, també ocres (i depèn com, si hem fet tard, potser només ocres…!). Poc abans del Canós podriem considerar que comença la segona dificultat muntanyosa del dia. Tampoc és gran cosa! Fins al punt alt de La Curullada seran 4,5km al 2,3% de mitjana, però seran una mica més irregulars amb descansos pel mig.

Des d’aquí una baixada còmoda i ràpida i anirem a buscar una bona pista que puja cap a Granyanella. Aquí ja anirem veient que el paisatge canvia per descobrir l’altipla de la Segarra. A nivell del riu d’Ondara començara la tercera pujada del dia. Aquesta ja és una mica més seria però en total només seran 3,4 kilòmetres al 5%. El que més ens pot pesar és la distància que ja portem recorreguda. L’inici de la pujada té un tram dur de mig kilòmetre al 8% aproximadament. Al arribar al poble de Granyanella seguirem pujant, i serà abans de coronar on trobarem el tram més complicat de pujada: 400 metres al 11,5% de mitjana (de mitjana… és a dir: trobareu rampes puntuales més dures!). A partir d’aquí pedalarem una estona per pujant i baixant per l’altiplà.

La quarta pujada destacada del dia arribarà ja passat Gramuntell, després de la baixada al sortir del poble: el mur de Montoliu seran 1,5km al 7%, amb un inici que pica a més del 10% i trams sostinguts cap al final al 8% i 9%, tot per asfalt i de forma molt rectilínia.

Tornarem a fer un petit repetxó per coronar la cruïlla de Coll de l’Arca i després d’algun puja-baixa arribarem a l’Ametlla de Segarra per continuar direcció a Guimerà, tot un poble declarat Bé Cultural d’Interès Nacional. Si teniu temps, endinseu-vos-hi! A la sortida del poble tocarà remuntar una mica d’alçada però des d’aquí ja tot serà terreny favorable cap a Vilagrassa de nou. Si veieu el campanar de l’església de Sta Maria una mica tort, no patiu, no té a veure amb si aneu o no apajarats… és així!

Possibles variants:

• Podrieu tancar un loop d’uns 45kms si retalleu la ruta des de Claravalls buscant opcions per retornar cap a Tàrrega i Vilagrassa.
  • Abans d’endinsar-vos a la zona més muntanyosa, després de baixar La Curullada (cap al kilòmetre 82, prop de Fonolleres), també podrieu continuar direcció Tàrrega i Vilagrassa.
  • També podeu optar per sortir directament a buscar Claravalls (i saltar-vos la part del loop per anar a l’Estany) o cap a Fonolleres (i optar per fer únicament la part més muntanyosa).
  • I si voleu altres opcions, recordeu: Pedra Seca Bikepacking.