Guilleries: Salt de la Minyona i Vallclara

69 km | 1.850+

El cor de les Guilleries en gravel. Dos plats principals (Salt de la Minyona/els Munts i Vallclara) i cosetes per anar picant pel mig…!

*No feu sempre cas a les dades de desnivell aportades per Komoot. Al traçar la ruta sobre els seus mapes pot inflar l’alçada.
**Podeu observar els tipus de superfície (pista, asfalt… clicant a “Desnivel” i canviant a “Tipos de via y de superficie”, o explorar millor la ruta entrant a la pàgina de Komoot.
***Recordeu que podeu descarregar el track directament de Va de Gravel (a l’inici d’aquesta pàgina)

La ruta proposada surt i acaba a Folgueroles, poble natal del poeta Jacint Verdaguer. D’aquesta manera poc després de començar ja ens trobarem pujant cap al Mirador del Salt de la Minyona, als cingles dels Munts. La pista es troba en molt bon estat. De fet, la majoria d’ella es troba encimentada. A dalt, però també durant tot l’inici de la baixada (cal travessar la tanca que hi ha a la pista), gaudirem d’una vista excel·lent! Sobretot a l’inici de la baixada, que a estones crestejarem per sobre el cingle.

Altimetria Salt de la Minyona

Acabarem baixant ràpidament per enllaçar amb l’asfalt i arribar al parking de prop del Parador de Sau, on podrem gaudir de les vistes sobre el pantà. Aquí continuarem en un constant sube-baja per una pista asfalta però salvatge, entre un bosc espès i humit a la vora del pantà. Connectarem finalment amb la carretera més ample que baixa cap a la presa, però ens desviarem ràpidament per enllaçar per camí amb la pista que, tot pujant suaument (i amb vistes sobre tot l’entorn i els seus cingles), ens portarà cap a la baixada a Malafogassa.

Arribats aquí tornarem a agafar pista de terra, i farem la pujada principal del dia: Vallclara.

Altimetria Vallclara Malafogassa

Una pista en molt bon estat i sense pendents exagerades, que ens portarà al cor de les Guilleries, en un entorn singular i amb una història curiosa que es materialitza en l’hostal abandonat Don Juan de Serrallonga. En aquest punt també us podeu desviar a visitar l’església de Sta Maria de Vallclara i retornar a la ruta pel mateix lloc.

Des de dalt de Vallclara encara no començarem a baixar com a tal, i haurem d’afrontar algunes pujadetes direcció a Espinelves. Un cop arribats, aprofiteu per reposar forces de cara al final de ruta.

A Espinvelves haurem de remuntar una mica fins a Coll de Buc per baixar còmodament, tot per asfalt, direcció a Sant Sadurní d’Osormort i, a Bojons, encarar la darrera pujada: Collsarbocet i el túnel de la Mina. L’inici es troba encimentat i és realment exigent. Abans de connectar amb l’asfalt tornem a trobar un tram dur exigent, amb el Salt de la Minyona al capdavant.

Altimetria Collsarbocet la Mina

Un cop creuem el túnel de la Mina… comencem a arribar al final de l’aventura! i ho farem com hem començat, gaudint del paisatge. Aquest cop, sobre tota la plana de Vic.

Possibles variants:

• Seria possible fer només una circular a Vallclara o una al Salt de la Minyona si uniu, per exemple, Sant Sadurní d’Osormort i Malafagossa per la pista asfaltada del càmping.